Łańcuch czy pasek układu rozrządu – krótkie porównanie
Pasek rozrządu

Pasek rozrząduTrudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, które rozwiązanie w zakresie napędzania układu rozrządu przeważa nad drugim. Każde z nich ma swoje plusy i minusy, a inżynierowie ciągle pracują nad ich ulepszeniami. Aby dokonać jak najbardziej obiektywnego porównania warto wziąć pod uwagę dwa, wydaje się, najważniejsze czynniki, a są nimi trwałość i koszty.

Pasek rozrządu czy łańcuch – który trwalszy?

Co determinuje trwałość łańcucha czy paska rozrządu? Ich konstrukcja oraz sposób działania. Pasek rozrządu pozostaje w stałym napięciu, niezależnie od faktu, czy pracuje, czy też nie. Wymaga czystego i suchego środowiska — umieszczany jest w specjalnej obudowie poza kadłubem silnika. Cechuje się jednak ograniczoną trwałością ze względu na jego dynamiczne obciążanie podczas pracy. Wymiana i serwis paska rozrządu jest przeważnie łatwy i mało kosztowny. Trzeba się liczyć jednak z poważnymi konsekwencjami w przypadku zerwania paska. Dojdzie do niego w przypadku braku synchronizacji ruchów tłoka i zaworów. Dlatego w przypadku zakupionych samochodów używanych warto wymienić najpierw właśnie pasek rozrządu.

Łańcuch rozrząduJeśli chodzi o łańcuch, jest on z reguły trwalszy od paska i o wiele lepiej znosi większe momenty obrotowe. W przeciwieństwie do paska nie jest tak elastyczny, ale o wiele bardziej niezawodny. Nie grozi mu pęknięcie czy zerwanie. Celem kompensacji luzów w łańcuchu, które występują z powodu jego małej elastyczności, stosuje się napinacze hydrauliczne. W niektórych konstrukcjach łańcuch przed rozgrzaniem się i osiągnięciem właściwych momentów obrotowych jest luźny. Sprawia to, że pracuje on często w warunkach niesprzyjających, co niewątpliwie odbija się na jego trwałości. Kiedy używamy samochodu, głównie na krótkich dystansach, łańcuch może zepsuć się szybciej niż pasek.

Ze względu na specyfikę funkcjonowania paska i łańcucha, łatwo zauważyć, że lepszym rozwiązaniem do jazdy po mieście będzie stanowił pasek. W przypadku aut o dużej mocy, wykorzystywanych na trasach, gdzie silnik ciągle pracuje, świetnie sprawdzi się łańcuch.

Eksploatacja – jak wyglądają koszty?

Teoretycznie większa wytrzymałość i trwałość łańcucha nie idzie w parze z niskimi kosztami serwisowania. Przy odpowiednim stosowaniu łańcuch wytrzyma dwa razy dłużej od paska, niestety koszty jego wymiany również będą dwukrotnie większe, w porównaniu do kosztów wymiany paska.

Jedno jest pewne, aby uchronić się przed wysokimi kosztami, trzeba przeprowadzać rutynowe kontrole zgodnie z zaleceniami mechanika, gdyż uszkodzenia spowodowane zerwaniem zarówno paska, jak i tym bardziej łańcucha mogą być niezwykle poważne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *