Turbodziura – czym jest?
Rozgrzana turbina

Rozgrzana do czerwoności turbinaJeśli mamy silnik z turbosprężarką na pewno doświadczyliśmy zjawiska turbodziury. Zwykle nazywamy tak subiektywne odczucie kiedy po naciśnięciu na pedał gazu silnik reaguje z wyraźnym opóźnieniem. Niestety „turbodziura” jest zjawiskiem powszechnym i trudno ją wyeliminować nawet w najnowszych silnikach. Co to dokładnie od strony technicznej jest turbodziura i jakie są jej przyczyny?

Jak powstaje turbodziura?

Wirnik turbosprężarki jest napędzany jedynie przez gazy spalinowe pochodzące z kolektora wydechowego – nie jest w żaden sposób mechanicznie podłączony do silnika. To sprawia, że może on  rozpędzić się dopiero w momencie gdy gazy spalinowe osiągną odpowiednią prędkość. Zależy ona przede wszystkim od obrotów silnika oraz od tego w jakim stopniu jest on obciążony. Czasem spalin nie wystarcza aby turbosprężarka mogła pracować efektywnie. Potrzebna jest dłuższa chwila na jej rozpędzenie. Właśnie ta chwila zwłoki jest powszechnie nazywana turbodziurą.

Mówiąc jeszcze bardziej technicznym językiem turbodziura powstaje zawsze wtedy, gdy energia wytwarzana przez gazy nie wystarcza do rozpędzenia turbosprężarki. Objawia się to przede wszystkim przy niskiej prędkości obrotowej silnika. Dlatego też czym niższe obroty silnika tym zwłoka w jego reakcji po naciśnięciu na pedał gazu jest dłuższa. Silnik stopniowo nabiera obrotów i dopiero po osiągnięciu pewnego zakresu (w okolicach 2000 obrotów na minutę) turbosprężarka zaczyna efektywnie wykorzystywać energię spalin.

Inną sytuacją, w której często dochodzi do powstania turbodziury jest moment, w którym kierowca zamyka przepustnicę. Ma to oczywiście miejsce w czasie hamowania, zwalniania lub zmiany biegu. Gdy przepustnica jest zamykana, w układzie wydechowym samochodu brakuje energii spalin. W momencie gdy ponownie otwieramy przepustnicę, turbosprężarka potrzebuje czasu, aby na nowo się rozpędzić.  Efekt turbodziury możemy odczuć nawet, gdy jedziemy ze stałą prędkością – wystarczy jedynie przez chwilę docisnąć gaz do podłogi. Powstawania zjawiska turbodziury nie powinniśmy jednak utożsamiać ze złymi osiągami silnika.

Jeśli chcesz dowiedzieć się w jaki sposób producenci próbują zminimalizować efekt turbodziury w najnowszych konstrukcjach silnika zapraszamy do przeczytania artykułu znajdującego się pod adresem http://autokult.pl/27859,jak-zmniejszyc-turbodziure-tak-radza-sobie-producenci-silnikow

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *